FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE

Söndag 11 juli
Vaknade klockan 6 på morgonen av en förvärk som gjorde ondare än vanligt. Under förmiddagen kom denna smärta tillbaka till och från, väldigt oregelbundet så jag tänkte bara att det var kroppen som tränade sig. Framåt eftermiddagen vart det oftare och runt 17 tiden började värkarna komma med 5 minuters mellanrum, dock så kunde det avstanna och ta en paus på en kvart. Nathan vart orolig och ville att vi skulle åka in men jag ville inte, tänkte att det fortfarande var kroppen som tränade och att det inte var dags än. Vi åkte upp till nathans föräldrar och umgicks med dom. Värkarna kom fortfarande med 5 minuters mellanrum och när klockan blivit halv åtta så bestämde vi oss för att åka hem och ringa förlossningen. Ringde till Mölndal och dom sa åt mig att ta ett bad och panodil och ringa om en timme igen. Självklart gjorde jag det, värkarna tog en paus på en kvart igen när jag låg i badet men när jag steg upp så vart dom starkare och kom regelbundet. Ringde till förlossningen som sa att vi skulle komma in, men att vi kunde vänta till halv tio då natt personalen skulle komma, så skulle vi slippa träffa så mycket olika personal. Så tio över nio åkte vi, var framme tjugo i tio och då vart värkarna jobbiga. Usch vad ont det gjorde. Dom kopplade på CTG och mätte bebisen hjärtljud. Gillade inte alls att jag såg CTG kurvan, vart lika ledsen varje gång jag såg att en värk var på gång, haha. Ville bara stänga av dom, värkarna alltså :-P Hon undersökte mig och jag var öppen 5 ½ cm så vi fick ett förlossningsrum. Där bad jag om lustgas, använde den mest hela tiden. Var rädd att jag skulle få ännu ondare om jag slutade med den. När värkarna bara vart värre och värre så bad jag om bedövning och hon erbjöd mig epidural vilket jag tackade ja till. Dessvärre satte dom in den lite sent, var öppen nästan 8 cm när dom la den och dom hann heller inte koppla in pumpen som man ska göra.. Så jag vet inte om den gjorde så mycket nytta.. Vattnet gick 23.48 och jag tyckte att det var så skönt med varmt vatten, vart nästan lite avslappnad.

Måndag 12 juli

Jag frågar Nathan vad klockan är och han svarar tio över tolv och jag blir glad. Tyckte att 12e var ett bättre datum än 11e, vet inte varför. Strax därefter känner jag att hela magen vill trycka neråt och jag känner mig extremt bajsnödig så jag frågar om jag ska krysta, vilket jag ska. Och det är helt sjukt hur ont det gör!! Jag skrek för kung och fosterland och tryckte allt vad jag hade. Värken tog slut och jag försökte hämta andan, sen var det dags igen och så höll det på. Efter ett tag så börjar jag känna lite panik, fick för mig att jag måste få ut han snart så jag börjar krysta fastän jag inte har någon värk. Tydligen så vart CTGn avvikande på William så dom fick lägga ett klipp så att jag kunde få ut honom. Och 00.46 kom han äntligen ut, vilken skön känsla när han ploppa ut, vart hela matt och skakig i hela kroppen. Moderkakan kom ut 00.55. Efter förlossningen fick jag ligger kvar där ett bra tag och läkare skulle komma och pilla och sy och fixa.. Fick en del bristningar och ett klipp och både inre och yttre suturer. Kan lova att jag kände mig mördbultad efteråt, men var hög på kärlek och lycka så det gjorde ingenting. Låg vaken resten av natten och bara beundrade mina fina pojkar som låg vid min sida. Nathan var ett otroligt bra stöd under hela förloppet, han skötte sig felfritt! Fastän han såg att hjärtljuden försvann på William så sa han ingenting och var bara lugn och hjälpte till och peppa mig.

Förlossningen är något av de häftigaste jag har gjort, hur jävla ont det än gjorde. Börjar faktiskt redan glömma av smärtan och kan minsann tänka mig en till unge, men det får vänta ett par år. Nu efteråt mår jag bra, trodde att jag skulle ha mycket ondare "där nere" men det enda jag känner av är att jag har svårt för att sitta pga svullnaden och jag spolar rent med vatten istället för att torka med papper då det gör för ont.. Nu hör jag att min lilla prins ligger och gnyr i sovrummet, dags för mat snart igen. Han har varit super duktig under natten och jag är utvilad och redo för en hel dag med familjen Eriksson!




före förlossning och efter förlossning.
saknar min fina runda mage!
har redan gått ner 6 av mina 8 kilo. Typiskt.
jag hade gärna stannat kring 60 kilo..

Mamma & pappa älskar dig William <3


Kommentarer
Postat av: Frida ♥ Mamma till Haylie

Men guuud, det här har jag ju heeelt missat! Grattis!! Och vilken supersöt pojke ni fått. Jag rös när jag läste förlossningsberättelsen :)

2010-07-17 @ 09:56:53
URL: http://bigmamaa.blogg.se/
Postat av: Alexandra -mamma till Leia

Jag blev oxå klippt. Skit jobbigt när det läkte ju. Att göra tvåan var för jävligt efter förlossningen ;) Hihi! Men tiden läker alla sår, så om du har ont nu - dte blir bättre så småningom :)

Jag kände samma sak när det blev midnatt och vi gick från den 13e till 14e. "Jag vill inte ha barn den 13e!" Haha!

Men att du klarade dig på bara lustgas! Coolt. Dte gjorde inte jag. Hade så satans ont. Epidural var heaven! :)



Ja, ska ut till stallarna igen. Har ridit mycket innan, men det har legat lite på is ett tag nu.

2010-07-17 @ 11:21:50
URL: http://triquetra.blogg.se/
Postat av: Elisa

Va duktig du var! Jag kan tänka mig att det gjorde skitont, du beskriver så bra i din text. Du skrämde upp mig lite men om man föder något så fint så gör det nog inte så mycket och så går det ju över. Söta bilder på honom och lyx dig som gått ner så fort efteråt. Jag förstår att du saknar din mage som du tyckt så mycket om men du är fin smal också! Ha det bra och mys mycket med William nu, lyx att ha en liten bebis vid sin sida varenda dag! :)

2010-07-17 @ 11:48:56
Postat av: Emma,21 år & Gravid <3

Hej Hej Vännen :)

Ja vist var den fin? Vi behövde verkligen en ny

då den gamla har krånglat ett tag :S



Härligt med en F-berättelse :)

Jätte kul att få ta del av.

Tänk att det gick så fort för lilleman

att komma ut endå? :D hihi



Kramar

2010-07-17 @ 12:01:30
URL: http://emmaochmatte.blogg.se/
Postat av: janni-mamma till Emilia <3

ooo stort grattis till er lilla söta prins!! så underbart!! Hoppas allt går bra för er!!

kramar

2010-07-17 @ 12:12:57
URL: http://jhfashion.blogg.se/
Postat av: Sandra. mamma till isabelle och gravivid med nr 2

kul å läsa förlossningsberättelse.. skönt att det gick så fort ändå =) .



grattis än en gång :)

2010-07-17 @ 14:30:39
URL: http://karlekovervinnerallt.blogg.se/
Postat av: Veronica, Gravid i v39 ♥

Grattis ännu en gång gumman. Kram

2010-07-17 @ 20:45:50
URL: http://veronicaodquist.webblogg.se/
Postat av: Plutten i magen

Åh vad söt han är! Kul att läsa förlossningsberättelsen med. :)

2010-07-17 @ 21:10:04
URL: http://pluttenimagen.blogg.se/
Postat av: Caroline

Spännande att läsa er förlossningsberättelse. Verkade ju gå rätt bra för er :) Så det är som dom säger.. man glömmer rätt fort smärtan så fort man har sitt barn i famnen hehe :D



Såå fin liten pojke ni har, ur söt! :D

2010-07-17 @ 22:24:35
URL: http://anotherdaywithcaroline.blogg.se/
Postat av: malle

gud så söt! han har din näsa :D

2010-07-17 @ 23:35:12
Postat av: nathalie - nybliven mamma

Tack gumman!

Ja men det känns så overkligt!

hur går det för er där hemma?:)

2010-07-18 @ 12:54:30
URL: http://nathsstep.blogg.se/
Postat av: Jannika

Bra berättelse! Gruvar mig alltid lite för att läsa förlossningsberättelser för att jag får för mig att jag ska bli rädd eller något.. men det kändes faktist bara som att jag vill att min förlossning ska komma fortare.. grattis igen!:)

2010-07-19 @ 09:06:20
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: Jannika

haha precis.. bara att trycka:P ska komma ihåg det:P

2010-07-19 @ 14:33:31
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: Malin Mamma till Zelina

Jätte fina bilder på honom :)

2010-07-19 @ 16:44:39
URL: http://mammaflikkan.blogg.se/
Postat av: Tova

Åh, detta hade jag missat! Stort grattis, en sån sötnos :)



Och lugn, man blir såå sötsugen av att amma, så det finns goda chanser till att gå upp i vikt framöver om du nu vill det... hihi :)

Kramar

2010-07-21 @ 17:08:30
URL: http://trasslet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0