ANNA WAHLGREN SÖMNKUR

läste ni hennes artikel i metro om barn och sömn? det man får reda på om hennes metod i artikeln har jag kört på William och guess what. han somnar i sin egna säng på 10-15 minuter. det krävs tålamod för 10 minuter är en lång tid med skrik ;-) sömnkuren funkar som så att ungen ska ligga på mage och sova med andningslarm (dock har jag inte detta, men skulle han bara sluta andas helt hux flux så tror jag inte på att det skulle bero på att han låg på mage). man lägger ungen i spjälsängen och sjunger en liten ramsa och går sedan ut. ungen börja skrika och då går man in och lägger mjukt men bestämt handen på ryggen och en lätt knuten hand på rumpan som man buffar rytmiskt. och det är detta som tar mellan 10-15 minuter för mig, sen somnar William och då sjunger jag samma ramsa igen (godnatt, godnatt, sov så gott..). det är tänkt att det ska räcka med endast denna ramsa för att lugna bebisen och få den att somna. och sen sover han som oftast 6 timmar i sträck. amazing!! Hennes metod går alltså ut på att bebisen ska förstå att sängen är en bra plats, att där är man lugn och har det skönt. 

Hur får ni era små att somna själva i sin egna säng? 


 

Kommentarer
Postat av: Marina mamma till Damien

Va skönt att han somnar där:) Damien vägrar sängen, bara vagnen som gällar somna i. Skitjobbigt:( Får väl ta striden o lära honom att somna i sin säng. Känner sig så hemsk när han bara blir så ledsen :/ Men det lönar sig ju i slutändan. .

2010-11-25 @ 09:12:28
URL: http://marinaholm.blogg.se/
Postat av: Veronica, Mamma till Leo ♥

meen så go han är. <3

2010-11-25 @ 11:32:10
URL: http://veronicaodquist.webblogg.se/
Postat av: carolina mamma till Novalie

ojoj , detta måste jag testa.

Har verkligen försökt med allt, men Novalie vägrar sova i sin egna säng.

Hon vill att jag ska ligga brevid henne.

Det duger inte med någon annan .

Lite små jobbigt så där.



Men ditt tips ska jag prova ikv å se om det fungerar :)

2010-11-25 @ 16:31:08
URL: http://car0liiina.blogg.se/
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Knodden har alltid sovit i egen säng... Vi lade henne där från början och då har hon heller inte känt till ngt annat. Däremotfår hon komma till storsängen de sista timmarna påmorgonen för att mysa o liggamma:)

2010-11-25 @ 18:59:54
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0