HÖGERSIDIG TORTECOLLIS

hört talas om detta förut?
det hade inte jag förens idag. William har förmodligen det, ska träffa läkare om ett par veckor. men detta är iallafall tydligen väldigt vanligt bland små barn och det innebär att barnets huvud sidböjer åt höger och roterar det åt vänster. jag har den senaste tiden nämligen lagt märke till att william alltid lutar huvudet åt höger, och är stel åt vänster. detta beror på att ena musklen är kortare än den andra i nacken. det finns ingen riktig orsak till detta utan bara teorier. man tror att det kan bero på barnets läge under graviditen, om barnet t.ex legat tryckt under en längre tid. vilket william gjorde (hans näsa var sne när han kom ut, vilket berodde på att han låg fixerad från v.34). detta kan alltså ha medfört detta. men det är inget farligt och kan lätt "fixas" genom att träna denna muskel. jag ska ha han på mage så mycket som möjligt, och då se till att ha intressanta grejer på vänster sida så att han vill kolla dit och träna upp den sidan. vill ni läsa mer om detta så tryck HÄR.


sne, men söt <3

Kommentarer
Postat av: Isabel

Tur att det inte var något jätteallvarligt! Hmm, nästan så jag funderar på om Heaven också "lider" av det.. Hon tittar oftast åt ett håll, men å andra sidan så har hon ju inga problem med att vända huvudet..

Har de inte sagt något på bvc om detta då? Eller har du fått söka läkare själv och så?

2010-09-28 @ 03:29:41
URL: http://aizah.se
Postat av: Isabel

Det där låter faktiskt lite likt Heaven så jag får nog fråga BVC om det nästa gång. Hon ska ju ändå snart på kontroll så jag kan lika gärna vänta. Men detta verkar tydligen vara väldigt vanligt, så jag antar att det inte är något allvarligt. Alltså inte något som påverkar hälsan då. Men jag ska definitivt kolla upp det med Heaven. Jag hoppas att William får rätt på sitt :) Kramar

2010-09-28 @ 10:14:39
URL: http://aizah.se
Postat av: Camilla

Oj då, alltid är det något!

Hoppas allt går bra med sjukgymnastiken!



Kram

2010-09-28 @ 13:50:52
URL: http://miniwe.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0