HJÄLP TACK!

okej då kör vi igen.
jag vet inte vad som händer i lilla willis söta kropp. ibland så är allt som vanligt men ibland så börjar jag undra om det är kolik på gång. men om det skulle vara kolik så ska dom tydligen skrika i minst 3 timmar varje dag i minst tre veckor.. och så är det inte alls! men något gör ont på han och jag kan inte klura ut vad. vissa gånger så blir han super röd i hela ansiktet och man ser verkligen hur han tar i och så kan det komma en prutt eller bajs. men det blir inte bra när prutten kommit, utan han fortsätter att ta i och bara skriker. vissa gånger så gall skriker han bara rätt ut och det är svårt att trösta. ibland hjälper det att ha han liggandes mage mot mage och "guppa" lite, men inte ibland hjälper det inte alls. ibland hjälper nappen och ibland tutten, men det varierar hela tiden..

igår fick han dessutom feber, men bara under ett litet tag?! från ingenstans så börja han gallskrika (aldrig hört det skriket förut), jag tog upp honom och försökte med allt men ingenting fungerade. han vart alldeles kallsvettig hela han så jag la upp han på skötbordet och tog tempen som visade 38 grader.. nathan ringde 1177, som i sin tur rådde oss till att ringa primärvårds akuten. nathan fick ta Willi medans jag ringde primärvård. när dom väl ringde upp så hade william somnat och var normaltemp igen och lugn.. dom rådde oss till att åka in till barnakuten ifall detta hände igen och om febern inte gick ner. vad var det liksom? snacka om att man blir orolig, min fina lilla älskling.

han får heller inte sova nå längre stunder. när han väl somnar så vaknar han efter ett tag på grund av att magen kör igång igen. tycker så synd om min lilla plutt som aldrig får sova ut riktigt. dock så går det bättre på nätterna, då han kan sova iallafall 3 timmar i sträck. men det är kanske normalt att hans mage håller på som den gör? för som sagt så ibland kan det vara helt normalt.. och förra veckan tog det 6 dagar innan han kunde bajsa, men nu har han bajsat varje dag i tre dagar.. ger han minifom igen för att se om det hjälper något. tror inte att beror på det jag äter, äter iallafall inget av det som är känt för att ge problem. han kräks även väldigt mycket, inte bara efter att han ätit utan han kräks under hela dygnet. ibland stor mängder och ibland bara lite som rinner ut längs mungipan.. någon som vet vad det kan vara? har tid till BVC på tisdag! och hur märker man om mjölken börjar ta slut? tycker att mina boobies krymper?! kloka råd och tips tack.


åh  vad jag älskar dig <3

Kommentarer
Postat av: Alexandra -mamma till Leia

Hihi! Hon va hårig redan när hon föddes lilla Leian :)



Ammar inte så jag kan inte hjälpa dig. Ännu en fördel med ersättning: Man vet hur mycket ungarna får i sig.

Men mår han så dåligt hade jag åkt in på akuten. Ring bvc om du är osäker. Därför dom finns.

Kram

2010-09-10 @ 21:41:25
URL: http://triquetra.blogg.se/
Postat av: Marion

Hej Vännen =)



Jag är inte säker på hur gammal goklimpen din är nu ,men det kan vara värt att veta att de har sådana perioder då magen mognar och de kan få jättejobbigt med magknip o så under en liten tid. Och om jag inte minns helt galet infaller 2 av de perioderna vid 6 v och 3 mån. bland andra!



Sedan har de ju massor med utvecklingssprång som kan vara jobbiga för dem (och en sjläv) o de infaller vanligen runt 5,8,12,19,26 37 47 + - 2 veckor. Jag kan tipsa om en jättebra bok som jag haft massor med nytta av : Växa och Upptäcka världen - Sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår. Man skall ta det som står i boken med en nypa salt men den ger en bra inblick i vad som händer med barnet och lite om hur man kan hjälpa dem igenom det jobbiga. Den finns på adlibris för 39 kr =)



Det kan vara så också att han ammar mer nu?? För att tutta igång mer mjölk i boobsen, och då kan de bli fisiga och knepiga i magen.



Och jag gissar att dömma av dina tuttars krympande att Lilleman är kanske 3 mån nu? För de krymper där ikring, allt innan har bara varit mogand av mjölkgångar och svullnader samt en oftast för stor produktion som runt den tiden stabiliseras och rättar sig efter barnets behov =) Så det är mest svullnad som lägger sig, min tuttar är nästan lika små som vanligt igen fast de lyckas halvamma en 10 kgs klump =) O om jag pumpar får jag ut ca 1,5 dl per bröst. Vart mjölken gömmer sig vet jag inte ;)



Jag kan inte säga att det är så för er men jag kan iaf dela med mig av egna erfarenheter och om vad det kan vara =) Känner man sig orolig skall man ändå alltid ringa o höra sig för om det skänker en trygghet! Det gör jag med om jag är osäker. Hellre ringa några ggr i onödan än att ngt allvarligt händer.



Och med bajset på helammade barn har du nog härt, vissa skiter 10 ggr per dag andra skiter 1 ggn var 20e dag! Det sägs ju att barn som enbart äter bröstmjölk aldirg kan bbli förstoppade =) Däremot kan de ha välsigt svårt att fisa! Det finns fisventlier man kan köpa till dem ;)



Och om han kräker så har du ju iaf mat i mjölkbaren, jag gissar att han kör igång produktionen de kan det göra under ngt el några dygn lite då o då under tidens om de växer. Och för att falla tillbaks till magknipet, han kanske helt enkelt får i sig lite för mkt för vad hans mage orkar med just nu, alltså att han överäter, men allt sånt brukar fixa sig efter ngt dygn =)



Loke gjorde gärna det under perioder då han skulle öka produktionen, åt massor fick magknip o när han fick magknip ville han tutta mer för o hjälpa mot magknipet så det blir ibland ett moment 22 tills det släpper.



Det finns en hel vetenskap om dessa små underbara liv och oss som mammor! ALLTID finns det något man oroar sig för och funderar på, det är vårt jobb <3



Hoppas jag iaf gett dig något tips el något att fundera över iaf =)



Hoppas han får det lite lättare med mage o sömn snart!



Ha det bra fina du <3

Många kramar,

Marion



2010-09-10 @ 22:13:11
Postat av: Sofia-mamma till Lily

Lily var också lite halv skrikig i början. Vi var då nere på barnakuten och där rådde dem oss att börja med minifom droppar. Efter vi gett henne dem ett tag började hon kräkas, jämt, när som helst. Men när vi slutade med dom och började med Sempers magdroppar slutade hon kräkas sådär överdrivet mycket,nästan aldrig. Så det där med kräkningarns kanske har med minifom att göra.. Säger absolut inte att det är så,men vi provad allt annat kändes det som!

2010-09-10 @ 22:19:05
URL: http://lilyochjag.blogg.se/
Postat av: Malin, mamma till Jamie!

Ja, det var verkligen härligt :)

2010-09-10 @ 23:17:34
URL: http://mmylove.blogg.se/
Postat av: Nikolina - mamma till Ellinore <3

Åh vilka fina bilder!!



Ja, min är helt tomma när hon har ammat. Bara hänger rakt ner, haha och är så mjuka dom bara kan vara!

Nej, jag vill amma länge till :( iallfall två månader? Men helst tills hon är sex månader.

Japp, finns nestle och Semp tror jag dom heter. Ellie spyr en massa av båda tyvärr så vi ger inte henne längre.. ska vänta ett tag o se iaf. Men förrut tog hon nestle hur bra som helst, dock inte längre :/

Finns på dom flesta matbutikerna :) I pulverform eller färdiga :)

Allt är bra med oss men Ellie har börjat gnälla en del. Sen är hon precis som er lilla kille med sömnen. Hon sover inte speciellt längre länge.. men idag har hon faktiskt det så får se hur det går.

Hur är allt med er? Hemma nu igen?

Masssa kramar

2010-09-11 @ 01:51:58
URL: http://moringa.blogg.se/
Postat av: Jannika

tack! alla säger att hon är så lik sin pappa:P haha

2010-09-11 @ 07:47:07
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: Jannika

Åh läste ditt inlägg nu, min brud är sån också.. vi blev jätte rädda igår för hon ville varken ha mat eller närhet eller något alls:S hon skrek när hon låg vid tutten å ville itne ha nappen å inget av våra andra skumma knep funkade.. ringde barnakuten och dom trodde att hon kanske får i sig för mkt mat när hon äter och där igenom massa luft och har därför ont i magen.. dom sa att jag skulle låta henne äta upprätt och rapa henne med jämna mellanrum.. hoppas det funkar:S sen läste jag att dom kan få ont i magen om mamman äter choklad.. vilket jag gjort.. så nu ska jag pröva att sluta med det en stund å se om det hjälper..

2010-09-11 @ 07:50:15
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: Sofia-mamma till Lily

Hah, ja ibland önskar man dem kunde prata, säga vad som är fel! Hoppas det blir bättre med er lille =)

2010-09-11 @ 08:10:07
URL: http://lilyochjag.blogg.se/
Postat av: BigMamma - Haylies mamma

Jobbigt :/ Våran tjej hade kolik tills hon va 3 månder på pricken. Vi började ge henne Semperdroppar och då blev hon nöjd på dagarna iallafall men hon pruttade väldigt, väldigt mycket då.

Varje morgon och kväll gav jag henne babymassage så hon skulle slappna av. Magen masserade jag så att den skulle komma igång och börja jobba och smälta maten.



Vi fick tipset att trycka hennes ben upp mot huvudet, och om hon blev lugnare eller "fundersam" av det så berodde det på magont.



Om han har kolik så finns det tyvärr inte så mycket man kan göra tror jag:/



Och för att svara på din kommentar, så kan jag lägga upp mina tvångstankar senare under dagen :)

2010-09-11 @ 08:18:54
URL: http://bigmamaa.blogg.se/
Postat av: Camilla

Theodore har flera sådana dagar i veckan just nu, ffa på kvällarna, när vi får gå runt med honom, stoppa i nappen varannan minut, massera magen, cykla med benen, lägga honom på mage. Efter en bra stund börjar det låta i blöjan och efter ytterligare en stund blir han lugn och somnar. Imorse tog det ungefär en timme. I torsdagskväll 2,5.. Tror det har med utvecklingsstegen de går igenom, men har även börjat mjölka ur när de är välfyllda, tills det slutar spruta ut ;O) För att minska mängden luft han sväljer. Fortsätter det så här kommer jag nog prova utesluta mjölk.. Hoppas det blir bättre för Er!



Vill höra hur resan hem gick också :O)



Kram

2010-09-11 @ 10:46:57
URL: http://miniwe.webblogg.se/
Postat av: Tjugo och gravid

Massa små sparkar! :D



Usch hopppas han mår bättre snart!

2010-09-11 @ 11:33:54
URL: http://pluttenimagen.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Hejsan! Har ni haft det bra där borta? :) Eliah hade lite kolik men inte så extrem men semper dropparna underlättade mycket. Och mjölken i mina bröst verkat bli mindre hos mig med och Eliah sparkar och vrider och vänder på sig när han ska amma för han e sååå otålig med att vänta tills mjölken rinner till. Så han vänder sig istället om och skriker för att inget kommer på en gång. Så senaste veckan han har druckigt och ätit mycket och de första dagarna verkade det inte hjälpa särskilt mkt men först idag morse kände jag att de blivit större och mer mjölk i. Så försök dricka så mkt som möjligt :)! Åh vad kul nästa vecka kan jag nu efter denna helgen. Tror hela mammagruppen ska ses då, vill du hänga på då? Vi har inte bestämt dag och tid än men jag säger till i föväg innan. Ska bli jätte kul o se er! :) Kramar

2010-09-11 @ 12:15:53
URL: http://snigelbebis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0